Pestkop, de nieuwe film van Sjoerd de Bont

INLEIDING

Pesten of buitensluiting (door seksuele voorkeur) is sinds jaar en dag een groot maatschappelijk probleem. Niet alleen in het sociale leven of op de werkvloer, maar zeker ook op school worden LHBT’ers (Lesbisch, Homo-, Bi-, en Transgender) dagelijks getreiterd en gepest. Nederland kent inmiddels talloze initiatieven die daarmee korte metten willen maken in de vorm van tv-programma’s, lespakketten, evenementen en belangen-organisaties. Hoewel de invloed daarvan lastig te meten blijkt, kunnen we stellen dat ze op middelbare scholen weinig teweeg brengen. Die wetenschap is het uitgangspunt voor het educatieve kunstproject ‘Pestkop’; een speelfilm waarin we pesten, discriminatie en homo-seksualiteit op relateerbare wijze bespreekbaar maken.

HET VERHAAL & DE CAST

Het verhaal gaat over een lesbische tiener die op haar school hevig gepest wordt door haar klasgenoten en leraar (Koert-Jan de Bruijn), terwijl ze worstelt met haar geaardheid en voor het eerst verliefd wordt op een meisje. De grootste pestkop, Danny (Roan van Dam), de zoon van Linda (Inge Ipenburg) wordt door zijn vriendin Janneke (Sietske van der Bijl) meegenomen naar een waarzegster (Pamela Teves). Daar krijgt hij een blik in zijn toekomst die, wanneer hij zo doorgaat, weinig goeds voor hem in petto blijkt te hebben...

Andere rollen worden gespeeld door Frits Sissing, Priscilla Knetemann (Spangas), Ricardo Blei (Spangas), Rein van Duivenboden (Mainstreet), Tara Hetharia (Spangas) en Maaike Bakker (Het Huis Anubis).

De hoofdrol wordt vertolkt door Roan van Dam, die met 'Pestkop' zijn debuut in een lange speelfilm maakt. "Tijdens de opnames van deze film kom ik erachter dat pesten soms zo ongemerkt kan gebeuren, dat je het zelf niet eens door hebt. Je weet nooit wat een ogenschijnlijk kleine opmerking met iemand kan doen".

Actrice Priscilla Knetemann, bekend van SpangaS, voelt zich erg verbonden met het onderwerp. "Op de basisschool ben ik heel erg gepest, getreiterd, gekleineerd en zelfs geslagen. Ik weet uit ervaring wat zoiets met mensen doet en ik vind het belangrijk dat we daar met deze film aandacht voor vragen." Ook haar SpangaS collega's Ricardo Blei en Tara Hetharia zijn te zien in de film.

'PESTKOP' KOMT TOT STAND MET STEUN VAN ONDER MEER:

ALTIJD OP DE HOOGTE

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over de film? Like ons dan op Facebook!